מה משפיע על הרגשות באטופיק דרמטיטיס

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מה משפיע על הרגשות באטופיק דרמטיטיס
מה משפיע על הרגשות באטופיק דרמטיטיס
"אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו" – ...
שתף ברשתות החברתיות

"אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו" – ויקטור פרנקל.

כיצד ניתן לשנות את הרגשות? לפני שנגש להבין כיצד עושים זאת, ננסה לראות מדוע לכל אחד מאתנו מערכת רגשית שונה לחלוטין ומהיכן הן מגיעות. כלל התגובות שלנו מורכבות מכמה סוגים, הן מושפעות משלושה יועצים הבה נכיר אותם.

הרגשות שלנו – שלושת היועצים
תארו לעצמכם בחדר הקבינט התכנסו השרים לדיון, האויב פגע במדינה והיועצים מתכנסים להחליט על דרך התגוננות. המצב מחייב תגובה!

יועץ האינסטינקט – לא חיכה אפילו רגע, באופן אינסטינקטיבי לחלוטין קפץ ויצא להגנה, הוא לא יושב לחשוב אפילו רגע אחד הוא פשוט מגיב, אינסטינקטיבית. לפעמים זה גורם לו לברוח מהמקום או לקבל ממש הלם ולקפוא. אבל הרבה פעמים מתאים לו פשוט להגיב מיד בלי להתכוון או לחשוב בכלל. השניים האחרים, יושבים ביחד במרחק מה זה מזה, האחד קוגני היועץ השכלי, מעונב גבוה ורזה , שכלי לחלוטין יושב ומחשב את תנועותיו. הוא בודק את כל המודיעין שנאסף ורק לאחר מכן נותן את דעתו ופונה להחליט על תגובה, לעומתו אימוג'י, היועץ הרגשי שמנמן וחביב חיוך מאיר את פניו, אך בעת כעס הוא יכול להפוך את עורו ולהיות אריה שואג. מסתמך על לבבו ופועל לפי ההרגשה, לפי מה שנעים ונוח לו הוא מתרחק ממה שגרם לו הרגשה לא נעימה וחוזר שוב ושוב לעשות את אותן פעולות שרגיל לעשותן כי כך הרגיש לו!.
שלושת יועצים אלו מלווים כל אדם במשך חייו ומשפיעם על האופן בו הוא מגיב.

היועץ השכלי, – מגיב לאט, מסתמך על בדיקת השטח והמידע הרלוונטי, חושב על העתיד ובודק את התגובה המועדפת. למשל כשאנו בוחרים מסלול לימודים או מקום מגורים במקרים רבים נקדיש לכך מחשבה בדיקת הנתונים כדי להגיע לבחירה המוצלחת ביותר עבורנו. במקרים אלו אנו משתמשים ביועץ השכלי שמנחה אותנו באופן קוגניטיבי ואחראי.
היועץ הרגשי, – מגיב מהר יותר, אינו בודק מה בדיוק השלכות התגובה או מהי הבחירה המועדפת, ללא מחשבה רבה הוא מסתמך על חוויות קודמות, ועל דפוסי ההתנהגות שנגזרו מהם. לעתים הוא חוסך לנו התנסויות חדשות מכאיבות או בזבוז זמן אך עם זאת יתכן שהמסקנות שלו מהעבר הינן מוטעות והוא ממשיך להגיב בצורה מסוימת על אף שהתנאים השתנו. למשל הוא יכול לגרום לנו להימנע מיצירת קשרים חדשים – כי נכווינו מזה בעבר או להגיב בכעס איום כשמישהו אמר דבר מה שנדמה לנו (על פי חוויות קודמות) כי התכוון להשפיל אותנו. אז בלי באמת לבדוק אם אכן זוהי המציאות, אנו מאמינים מיד כי אכן כך הוא ואנו מגיבים בעזרת היועץ הרגשי ומתמלאים בכעס ומגיבים בהתאם….
היועץ האינסטינקטיבי – מגיב במהירות הבזק, ללא חשיבה או הסתמכות על חוויות קודמות, פשוט בצורה אינסטינקטיבית מולדת. ידועים 3 תגובות אינסטינקטיביות (היום יש טוענים ל4) הנקראות Fight Flight Freeze. התקפה, בריחה, הלם. בזמן של סכנה הכלים ההישרדותיים של האדם פועלים והוא מגיב באחת מהדרכים הללו. מתקיף נלחם, בורח, או נכנס להלם. למשל כאשר נהיה עדים לילד שרץ לכביש ואנו שומעים חריקת מכונית איך נגיב? נרוץ לכביש לתפוס בו? – זה נקרא מלחמה Fight נברח מהאזור? – בריחה Flight או נקפא על מקומנו בהלם מבלי יכולת לזוז? Freeze כל אחת מהתגובות הללו הן אינסטינקטיביות.

בחיי היום יום אנו משתמשים ביועצים אלו ללא הפסקה
לעתים נגיב בעזרת היועץ השכלי ונבחר בתגובה על פי מחשבה ובדיקת הנושא. לפי הרווחים המידיים אך גם העתידיים, אז לעתים, למשל כדאי לנו להבליג, כי אנו יודעים שאם נגיב נפסיד משרה טובה או קשר חשוב. לעתים נגיב בעזרת היועץ האינסטיקטיבי, ופשוט נפעל ללא המתנה וללא מחשבה כלל. תגובות אלו הן מולדות וקשה מאד לשנות אותן.

לעומת זאת היועץ הרגשי , שיכול לגרום לנו לתגובות שאינן מחושבות מספיק אלא שהתרגלנו אליהם יכול לעבור תהליך מודעות ושינוי. יתכן שאנו רגילים להסתגר או להתפרץ, לכעוס או להיפגע בהתאם למה שהתרגלנו אליו. נרגיש שאסור להתנצל כי זה משפיל או נרגיש שכדאי לדחוף כי רק כך אפשר להשיג משהו במדינה שלנו. אולי נרגיש שאנו חייבים לרצות את השני ולעשות דברים גם בניגוד לרצוננו או שהדפוס שלנו הוא לעשות לשני "דווקא" – ועוד דוגמאות עד אין ספור. כל אלו הן תגובות המסתמכות על חוויות קודמות. ואינן בודקות האם תגובה זו היא הכי מתאימה ונכונה עבורי כעת בנתונים של עכשיו.

היועץ הרגשי הוא זה שמייעץ לי איך להרגיש עם האטופי שלי, הוא הושפע מהחוויות הראשוניות שלי עם האטופיק, במיוחד אם האטופיק התחיל בגיל צעיר.

כשנתבונן בעצמינו ונחשוב, מה למדתי מרגשות הסביבה על האטופיק דרמטיטיס שלי? מה המסרים שחווית מהחברה? מהמשפחה? נלמד להרגיש עמוק מה בדיוק הלב מרגיש מהעבר ומה הוא מרגיש מעכשיו. ואז נגלה שלא כל הרגשות הם מחויבות המציאות ויתכן שאפשר להתייחס אחרת ולהרגיש אחרת. בצורה כזו נוכל לבחור את התגובה שלנו כי את זה אף אחד לא יכול לקחת מאתנו -את יכולת הבחירה שלנו!